Centrum Sprzedawcy Google i reklamy z listą produktów krok po kroku

|
Udostępnij...Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Dzisiaj zgodnie z obietnicą z wcześniejszego wpisu Google Merchant Center już w Polsce postaram się opisać krok po kroku jak uruchomić reklamy z listą produktów w kampanii reklamowej Google AdWords.

Niezbędne będzie wykonanie kilku czynności:

  1. Rejestracja i konfiguracja konta w Centrum Sprzedawcy Google
  2. Przygotowanie kanału produktów
  3. Przesłanie kanału produktów
  4. Połączenie Centrum Sprzedawcy z Google AdWords
  5. Ustawienie reklam z listą produktów w AdWords

Na stronie Google Merchant Center tworzymy nowe konto sprzedawcy. Konto można od razu połączyć ze swoim kontem Google. Sama rejestracja jest bardzo prosta i w zasadzie sprowadza się do zaakceptowania regulaminu.

Pozostaje tylko wstępna konfiguracja konta. Niezbędne jest podanie podstawowych informacji dotyczących sklepu:

ustawienia-sklepu-centrum-sprzedawcy-google

Należy zwrócić uwagę na wymagane pole Nazwa sklepu. Zawartość tego pola musi być zgodna z wytycznymi Google a przede wszystkim:

  • nie może zawierać treści promocyjnych,
  • nie może być napisana WIELKIMI LITERAMI,
  • nie może zawierać obraźliwego języka.

W polu Nazwa sklepu można po prostu podać URL sklepu (bez http://).

Po zapisaniu ustawień musimy zweryfikować podany adres URL sklepu i prawa do niego.

weryfikacja-url-w-centrum-sprzedawcy-google

Po kliknięciu w odnośnik Zweryfikuj ten adres URL zostajemy przeniesieni do Centrum dla webmasterów gdzie możemy zweryfikować adres URL. Jeśli konto Centrum Sprzedawcy Google połączyliśmy z tym samym adresem, na którym mamy uruchomiony Google Analytics dla naszego sklepu, zalecaną (i najszybszą) metodą będzie weryfikacja przy użyciu konta Analytics. W innym przypadku mamy do wyboru jedną z metod alternatywnych jak przesłanie pliku HTML na serwer czy dodanie do strony meta tagu.

weryfikacja-url-w-centrum-dla-webmasterow

Po zweryfikowaniu adresu URL sklepu musimy zgłosić do niego roszczenie

roszczenie-adresu-google-merchant-center

Po wykonaniu wszystkich powyższych działań powinniśmy poniżej pola URL Witryny zobaczyć napis Zweryfikowana i zgłoszone roszczenie. Taki status jest niezbędny aby korzystać z reklam z listą produktów.

adres-url-zweryfikowany-w-google-merchant-center

Mamy zarejestrowane i wstępnie skonfigurowane konto w Centrum Sprzedawcy Google. Teraz musimy tam przesłać listę produktów z naszego sklepu. W tym celu musimy przygotować kanał produktów (feed). Google akceptuje kanał produktów w jednym z kilku obsługiwanych formatów:

  • .txt – tekst rozdzielany tabulacjami
  • .xml – XML
  • .gz – skompresowany tekst lub XML
  • .zip – skompresowany tekst lub XML
  • .bz2 – skompresowany tekst lub XML

Pełna specyfikacja pliku danych jest opisana w pomocy Merchant Center.

Plik z danymi możemy stworzyć samodzielnie (korzystając np z Excela w przypadku tekstu rozdzielanego tabulacjami) lub generować automatycznie w naszym sklepie. Przykładowe pliki danych: tekstowyXML. Na szczęście w przypadku większości popularnych rozwiązań e-commerce na rynku (PrestaShop, WordPress, Zen Cart, Shoper, i innych) istnieje możliwość automatycznej generacji wymaganego kanału produktów.

Po przygotowaniu kanału produktów musimy go przesłać do Centrum Sprzedawcy Google

Aby przesłać kanał produktów w panelu sprzedawcy przechodzimy do zakładki Zbiorcze pliki danych. Przed zapisaniem kanału z naszego sklepu warto sprawdzić czy jest on poprawny. W celu sprawdzenia kanału produktów wybieramy opcję Nowy testowy plik danych.

gmc-panel-zbiorcze-pliki-danych

Jeśli po wgraniu testowego pliku danych nie otrzymaliśmy żadnych błędów możemy utworzyć Nowy plik danych.

gmc-tworzenie-pliku-danych

Po zapisaniu zmian możemy wysłać plik danych. Plik danych może być wysyłany na dwa sposoby: manualnie i automatycznie według harmonogramu. Jeśli korzystasz ze sklepu, który generuje kanał produktów, wybór harmonogramu pozwoli na całkowite zautomatyzowanie pracy. Kanał produktów jest ważny przez 30 dni. Po tym czasie wszystkie wysłane produkty przestają być aktywne. Harmonogram musimy więc ustawić tak, żeby kanał pobierał się nie rzadziej niż co miesiąc. W przypadku manualnego przesyłania musimy oczywiście pamiętać o wysyłaniu zaktualizowanego pliku.

Niezależnie od tego czy wybraliśmy przesyłanie ręczne czy zgodnie z harmonogramem

gmc-reczne-i-automatyczne-przesylanie-pliku

po wysłaniu pliku produkty powinny pojawić się w panelu (jeśli nie widzisz produktów sprawdź czy w rozwijanej liście krajów wybrałeś Polskę). Teraz trzeba uzbroić się w cierpliwość. Produkty muszą zostać zaakceptowane i nie dzieje się to automatycznie. Czas akceptacji w przypadku dodawanych przeze mnie produktów wynosił 5 – 7 dni. W chwili pisania tego artykułu Google Merchant Center działa w Polsce dopiero od 2 tygodni więc mam nadzieję, że czas akceptacji produktów będzie się skracał wraz z rozwojem tej usługi w naszym kraju.

Ostatecznie jeśli wszystko zrobiliśmy poprawnie i przesłany kanał produktów nie zawierał błędów w zakładce Produkty zobaczymy w kolumnie Zakupy oznaczenie Zakupy: Dostępny dla wyszukiwarki.

gmc-stan-produktow

Taki stan jest wymagany w celu połączenia konta AdWords i w ogóle wyświetlania naszych produktów w reklamach.

Połączenie konta AdWords jest prostym krokiem. W zakładce Ustawienia -> AdWords dodajemy identyfikator konta AdWords, które chcemy połączyć z Centrum Sprzedawcy Google (można też zarejestrować nowe konto). Tu po raz kolejny uruchomienie wszystkich usług na jednym koncie przyspieszy proces – ID konta AdWords zostanie pobrane automatycznie. W przypadku konta, które posłużyło za przykład, adres email jest przypisany do MCK więc musiałem ręcznie dodać ID konta AdWords, w którym zostaną uruchomione reklamy z listą produktów.

gmc-adwords-laczenie

Pozostało nam tylko uruchomienie kampanii.

Podczas tworzenia nowej kampanii wybieramy typ kampanii: Reklamy z listą produktów.

adwords-pla1

Poniżej w rozszerzeniach reklam powinna wyświetlać się nazwa konta utworzonego w Google Merchant Center.

adwords-pla2

Po zapisaniu kampanii tworzymy grupy reklam. Pamiętaj, że dobra struktura konta pozwoli w przyszłości łatwiej i skuteczniej nim zarządzać.

Domyślnym wyborem dla grupy reklam jest wyświetlanie wszystkich produktów z przesłanego kanału produktów. Możemy oczywiście usunąć tą opcję i przypisać do grup reklam produkty według wybranych kryteriów.

adwords-pla3

adwords-pla4

Ustawienie odpowiednich miejsc docelowych może później pomóc w optymalizacji kampanii więc polecam poświęcić trochę czasu i dobrze sobie rozplanować strukturę. Nie ma złotego środka do zastosowania w każdej kampanii.

W ten sposób reklamy z listą naszych produktów powinny zacząć się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

pla-reklamy

Zachęcam do dzielenia się waszymi spostrzeżeniami dotyczącymi reklam z listą produktów.

Udostępnij...Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone